PDA

View Full Version : آموزش مقدماتی و تصویری شطرنج ( کامل )



admin
26-12-08, 19:14
درود بر دوستان خوبم و همینطور سلام و عرض ادب خدمت شما مهمان گرامی

چند مدتی می شد که توفیق داشتم برای فرزندان خردسال همکاران عزیز و محترمم در شرکت پتروشیمی بندر امام و همین طور شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی کلاس مقدماتی شطرنج را در خدمت این عزیزان باشم .

در پایان دوره جزوه ای را آماده و در اختیار این عزیزان قرار دادم تا شاید قدم کوچکی در پیشرفت آموزشی این عزیزان برداشته باشم و منبعی باشد برای مراجعه های ایشان در آینده .

نظر به اینکه اینجانب به صورت فی البداهه اقدام به نوشتن جزوه ی مذکور کرده ام مطمئنا دارای اشکالات املایی یا گفتاری هست لذا از دوستان و خوانندگان گرامی پیشاپیش از بابت این اشکال عذرخواهی می کنم .

همچنین جا دارد از راهنمایی های استاد عزیزم جناب آقای محمد رضا امان سرپرست تیم شطرنج پتروشیمی بندر امام بابت تکمیل و تصحیح این جزوه تشکر و قدردانی می نمایم .@};-

توجه : پس از آماده شدن فایل پی دی اف این آموزش ها , می توانید برای دانلود آن به همین جا مراجعه نمایید .

موفق باشید و بدرود

آموزش مقدماتی و تصویری شطرنج ( کامل ) (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=493) ‎
کلاس های آموزش شطرنج استاد خطیب زاده (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=256)
دانلود کتاب های خوب آموزشی شطرنج به زبان انگلیسی (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=582)
آموزش نحوه ی ثبت بازی شطرنج (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=58)
آموزش دام های شطرنج شماره یک (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=492)
نمونه مات های یک حرکتی در شطرنج برای تمرین (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=494)
پاسخ مات های یک و دو حرکتی (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=496)
نمونه مات های دو حرکتی در شطرنج برای تمرین (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=495)

admin
26-12-08, 19:25
برای شروع بازی شطرنج 32 مهره و یک صفحه لازم است .
مهره های بازی به صورت شکل زیر چینده می شوند و باید دقت داشت که مهره ها برروی ستون های این صفحه که با حروف نشان داده می شوند قرار گیرند به عبارت دیگر می بایست همیشه اولین خانه از سمت راست هر کدام از بازیکنان سفید باشد ( برای سفید خانه h1 وبرای سیاه h8 باید در سمت راست آنها باشد )
همچنین باید دقت شود که شاه باید در خانه ی مخالف خود بنشیند یعنی شاه سیاه در خانه ی سفید و شاه سفید در خانه ی سیاه , این موضوع را می توان اینگونه نیز بیان کرد که وزیر در خانه ی همرنگ خود می نشیند .

بازی شطرنج را سفید آغاز می کند و لذا سفید یک حرکت جلوست , پس اهمیت بازی با سفید را برای نوآموزان تشریح نمایید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain1.gif

صفحه ی شطرنج

یک صفحه ی مربع شکل است که خود از 64 مربع سیاه و سفید تشکیل شده است , هر کدام از این خانه ها برای خود نام دارند و دانستن نام خانه ها برای زمانی که بخواهیم بازی خود را ثبت کنیم یا بازی اشخاص دیگری را بررسی کنیم این نام ها به کمک ما خواهند آمد .
صفحه شطرنج دارای 8 سطر و 8 ستون است , سطرها با اعداد و ستون ها با حروف انگلیسی نام گذاری شده اند , برای اینکه نام یک خانه را بدانیم سطر و ستونی را که مهره در آن واقع شده است را می خوانیم یعنی ابتدا ستون را گفته و سپس عدد مربوط به سطر را می خوانیم , در شکل مقابل خانه ی e4 مشخص شده است.

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain2.gif

ادامه دارد...

admin
26-12-08, 19:31
جایگاه مهره ها :
سرباز یا پیاده
هر بازیکن دارای هشت سرباز یا پیاده است که باید مانند شکل مقابل آنها را بچیند , پیاده ها کم ارزش ترین مهره ی شطرنج است و البته این بدان معنا نیست که از دست دادن آنها را کم اهمیت تلقی کنیم چرا که همین مهره های کم اهمیت در صورت رسیدن به آخرین خانه ی مقابل خود می توانند درجه گرفته و از سربازی به وزارت هم برسند , یعنی سربازی که به خانه ی آخر رسید می تواند وزیر , رخ , فیل و یا اسب شود .
پس لازم است ارزش این مهره را در بازی بدانیم .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain3.gif

حرکت سرباز :

شاید برای نو آموزان حرکت سرباز و درک آن کمی مشکل به نظر برسد .
حرکت سرباز به اینگونه است که یک خانه یک خانه به سمت جلو حرکت می کند اما طبق قوانین هر سربازی اجازه دارد تنها در حرکت اول دو خانه به جلو حرکت کند یا نکند , یعنی سربازها در حرکت اول می توانند انتخاب کنند که یک خانه یا دوخانه به جلو حرکت کنند .
قانون : سرباز ها از مقابل مهره های دیگر نمی توانند رد شوند , به عبارتی در شکل مقابل هیچ کدام از سربازها نمی توانند حرکت کنند چرا که راهشان بسته است .

توجه : سرباز یا پیاده تنها مهره ای است که فقط به جلو حرکت کرده و به عقب بر نمی گردند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain4.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 19:35
کشتن یا زدن سرباز :

سرباز ها می توانند به صورت مورب یا اریب آن هم تنها اگر فاصل یک خانه باشد مهره ی حریف را بکشند و خود جای آن بنشینند , مهره ی کشته شده ی حریف از بازی خارج می گردد .
در تصویر مقابل نوبت هر کدام از بازیکنها باشد می تواند مهره ی سرباز حریف مقابل را بگیرد .
لزوما در این مواقع لازم نیست که حتما مهره ی حریف را بگیریم بلکه بنا به شرایط بازی می توان از گرفتن مهرهی حریف صرف نظر کرد و مهره را به جلو رانیم و یا اصلا به مهره سربازمان کاری نداشته باشیم و با مهره های دیگر بازی کنیم .

نکته 1 : همیشه مهره های خود را با حمایت و پشتیبان نگهدارید تا خظر کشته شدن توسط مهره های حریف آنها را تهدید نکند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain5.gif

در ادامه ی مبحث حرکت و کشتن سرباز در تصویر مقابل مهره ی سفید می تواند مهره ی مشخص شده با کادر آبی رنگ سیاه را بگیرد .
همین مهره چون جلوش بسته شده است نمی تواند به جلو حرکت کند .

نکته 2: گاها بچه ها مهره ی خود را از روی مهره ها حرکت می دهند که این درست نیست تنها مهره ای که در شطرنج قدرت پریدن از روی سایر مهره ها را دارد اسب است که در ادامه ی آموزش به آن نیز خواهیم رسید .

نکته 3:اسب هم یکی دیگر از مهره هایی است که برای نوآموزان درک حرکت آن کمی مشکل است , پس لازم است اولیا محترم نسبت به تمرین و گذاشتن وقت بیشتر برای آموزش این دومهره به کودکان احتمام بیشتری ورزند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain6.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 19:40
این پوزیسیون را در منزل بچینید و از نوآموز بپرسید که کدام مهره ها می تواند دیگری را بزند .
مهره ی سرباز سفید به سمت بالا می رود یعنی به سمت سطر هشتم .

اسب سیاه اصطلاحا زیر ضرب مهره ی سرباز سفید است , مهره ی دیگر سیاه در این تصویر وزیر است که قدرتمند ترین و با ارزش ترین مهره ی شطرنج بوده و در صورت از دست دادن آن احتمال باخت بازیکن به شدت افزایش می یابد .

ارزش مهره ها :
در شطرنج مبنای ارزش مهره ها پیاده ها می باشند ,
وزیر 9 پیاده – رخ یا قلعه 5 پیاده – اسب 3 پیاده و فیل تقریبا 3 و یک چهارم ارزش دارند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain7.gif

کیش شاه :

در بازی شطرنج هیچگاه شاه حریف را نمی گیریم , بلکه به آن کیش می دهیم تا فرار کند ,هروقت شاهی نتواند به خانه ای که از گزند دشمن در امان است پناه ببرد کیش مات شده است و بازی به اتمام می رسد .
در شکل مقابل پیاده سفید به شاه کیش داده است و شاه باید از موقعیت خود به خانه ی دیگری حرکت کند , طبق قانون در مواقع کیش می بایست با شاه بازی کنیم و نمی توان حرکات دیگری انجام داد .
نکته4 : بعضی بچه ها علاقه مندند با شاه که هیبت زیباتری نیز دارد بازی کنند و با آوردن آن به وسط صفحه خطرات زیادی را برای شاه خود به ارمغان می آورند آنها را از این خطر مطلع نمایید

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain8.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 19:43
در پوزیسیون زیر مهره های سرباز در یکدیگر گره خورده اند و هیچکدام از سرباز ها قادر به زدن سرباز دیگری نیستند .

تنها سربازی که در این شکل قادر است حرکت نماید سرباز خانه ی h2 است که می تواند یک یا دو خانه به جلو حرکت نماید .

حتما قادر به تشخیص مهره ی h2 هستید , مهره ای که که در سمت راست ما قرار دارد مهره ای که در ستون h و سطر دوم قرار گرفته است .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain9.gif

حرکت رخ :

رخ دومین مهره قدرتمند بعد از وزیر است که تنها به صورت افقی قادر به حرکت است از رخ به قلعه و یا توپ هم یاد می شود اما بیشتر آن را رخ می نامند , در باز یشرنج هر بازیکن دو رخ دارد که با بازیکن با داشتن یک رخ قادر به مات حریف مقابل می باشد .

در شکل مقابل خانه هایی که رخ سیاه می تواند برود با کادر آبی رنگ مشخص شده است .
رخ نمی تواند از روی مهره ها بپرد و این کار تنها کاری است که اسب قادر به انجام آن می باشد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-t1.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 19:49
در شکل زیر رخ سیاه چون مهره ی سرباز سیاه راهش را بسته تنها می تواند از خانه ی اصلی خود به خانه ی h6 حرکت کند و این برای نشان دادن این موضوع است که رخ ها اگر مسیر مقابلشان بسته باشد قدرتشان کاهش یافته و قادر به حرکت محدودی هستند , پر واضح است که در بازی های گره خورده وشلوغ مهره های اسب از قدرت مانور بیشتری برخوردار هستند .

نکته 5 : اگر رخ هر بازیکن با یک اسب یا فیل حریف تعویض شود بازیکنی که رخ از دست داده متضرر شده و صطلاحا می گویند یک تفاوت عقب افتاده است .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-t2.gif

فیل :

فیل ها هم مهره ای هستند که هر بازیکن دو تا از آن دارد که در ابتدای بازی یکی در خانه ی سفید قرار گرفته و دیگری در خانه ی سیاه قرار می گیرد که اصطلاحا به فیل سیاه و فیل سفید نام برده می شود .
فیل ها به صورت اریب یا قطری حرکت می کنند و هر مهره ای را که در مسیرشان باشد را می توانند بگیرند و خود جای آنها بنشینند .

نکته 6 : با دوفیل قادر به مات کردن هستیم ولی با یک فیل نه , لذا در انتهای بازی در صورت وجود تنها یک فیل بازی مساوی اعلام می گردد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-b1.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 19:53
اسب :

یکی از مهره های قدرتمند از این لحاظ که قادر است از روی سایر مهره ها بپرد اسب است , حرکت اسب نیز یکی از حرکات مشکل برای نوآمزان است که لازم است با نوآموزان در مورد آن بشتر کار شود .
حرکت اسب مانند حرف انگلیسی L است یعنی دوخانه به جلو و یک خانه به سمت بغل می رود در شکل مقابل با کادر آبی یکی از خانه هایی را که اسب قادر به تصاحب است را می بینید به تشابه کادر آبی با حرف L دقت کنید .
همچنین برای درک بیشتر تمام خانه هایی را که اسب مشخص شده با کادر سبز رنگ می تواند اشغال کند را هم با خانه های قرمز رنگ مشخص نموده ایم .

لازم است با نوآموز در مورد حرکت اسب تمرین بیشتری گردد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-c1.gif

در ابتدای بازی معمولا مناسب است که سوارهای سبک را گسترش داده یا به اصطلاح وارد بازی کنیم سوارهای سبک به اسب ها و فیل ها اطلاق شده و سوارهای سنگین رخ ها ووزیر می باشند .
در شکل مقابل هر چهار اسب به بازی آمده اند اما سیاه اسب خود را به خانه ای نه چندان مناسب آورده است این خانه به لحاظ اینکه در صورت باز بودن راه فیل سفید سفید می تواند کشته شود جایگاه خوبی برای اسب ها نمی باشد اما این مسئله کلی نبود و گاها اسب ها در آن خانه می نشینند .

نکته 7: در صورت حمله ی اسب , باید تمامی خانه هایی را که می تواند بنشید را بررسی کنیم تا از چنگال اسب که در آن واحد می تواند به چند مهره حمله کند در امان باشیم .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-c2.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 20:00
چنگال اسب :

هر وقت اسب با یک حرکت به چند مهره حمله کرده و یکی از آنها را قادر باشد که تصاحب نماید گوییم چنگال اسب اتفاق افتاده , گاهی اوقات با چنگال اسب قادر خواهیم بود که وزیر حریف را بگیریم یعنی زمانی که وزیر و شاه حریف در چنگال اسب های ما گرفتار آمده باشند .

برای درک بهتر شکل مقابل را ببینید که چطور اسب سفید در آن واحد به وزیر , فیل و سرباز سیاه یورش برده است .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain10.gif

وزیر :

قدرتمند ترین مهره ی بازی شطرنج که در صورت از دست دادن آن , احتمال باخت هر بازیکنی به شدت افزایش می یابد وزیر است .
وزیر نه پیاده ارزش دارد و حرکت آن ترکیبی از حرکت رخ و فیل است یعنی هم به صورت ستونی و هم به صورت قطری قدرت مانور و حرکت دارد , در صورت حمله به وزیر هیچ کلمه ای گفته نمی شود و گفتن گارد یک اصطلاح من درآوردی است و قانونی نیست .

نکته 8 : شایسته است وزیر در ابتدای بازی وارد میدان نشود و این کار را به سوارهای سبک بسپارد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-vazir.gif

ادامه دارد...

admin
26-12-08, 20:05
شاه :

تمام بازی برای حفظ شاه و موقعیت اوست , شاه برای دفاع از خود قادر است فرار کرده و یا مهره ی حریف را بگیرد ( به شرط اینکه مهره ای که مسلزم گرفتن آن است پشتیبان نداشته و بی دفاع باشد )
شاه تنها قادر است یک خانه به هر طرف که دوست دارد حرکت کند فقط و فقط یک خانه

شاه را نمی توان گرفت و تنها باید آن قدر آن را محدود کنیم و با دادن یک کیش نهایی آن را کیش مات نماییم .

در صورت کیش مات شدن یک بازیکن بازی تمام است .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-king.gif

در شکل زیر وزیر سفید در مقابل شاه سیاه گرفته و قادر به گرفتن او می باشد این حالت را که پیشتر در مورد آن گفته ایم همان حالت کیش نامیده می شود که شاه حریف مجبور است برای رفع کیش یکی از کارهای زیر را انجام دهد :
1- در صورت بی دفاع بودن مهره ی کیش دهند و همچنین نزدیک بودن آن , آن را بگیرد .
2- خانه ی خود را تغییر داده و به خانه ی دیگری برود .
3- یکی از مهره های خود را میان مهره ی کیش دهنده و خود قرار دهد .
در این شکل شاه تنها با حرکت به یکی از خانه های مجاور قادر به رفع کیش می باشد . برای درک بهتر شکل صفحه بعد آن را ببینید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-shah-vazir.gif

ادامه دارد...

admin
26-12-08, 20:09
در این شکل وزیر سفید به شاه سیاه کیش داده است و سیاه مجبور است که رفع کیش نماید .

1- بازیکن سیاه می تواند با گذاشتن وزیر یا اسب در مقابل شاه خود رفع کیش نماید .
2- بازیکن سیاه می تواند با اسب ساکن در خانه d5 وزیر سفید را بگیرد و رفع کیش نماید .
3- در نهایت شاه سیاه می تواندبا رفتن به خانه ی f8 رفع کیش نماید .
اینجا بهترین کار گرفتن مهره ی با ارزش حریف ( وزیر ) با اسب سیاه است . نتیجه اینکه کیش دادن بی خود سودی نداشته و ممکن است به ضرر ما تمام شود , لذا هنگامی که هدف خاصی را دنبال می کنید اقدام به دادن کیش نمایید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-rafeh-kish.gif

کیش برخاست :

گاهی اوقات با حرکت یک مهره قادر به کیش دادن به حریف هستیم که اطلاحا به کیش برخاست معروف است یعنی به عنوان نمونه در شکل مقال دقت کنید که فیل سفید (فیلی که در خانه ی سیاده است را فیل سیاه سفید می گویند ) با برخاستن از مقابل وزیر و نشستن در خانه ای دیگر باعث کیش شدن شاه سیاه توسط وزیر سفید می شود .

در بازی باید مواظب کیش های برخاست حریف باشیم .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-kisheh-barkhast.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 20:13
قلعه رفتن :

در فیلم ها اگر دیده باشید شاه ها در یک دژ یا قلعه زندگی می کنند تا از گزند دشمنان در امان باشند , در بازی شطرنج هم شاه ما برای امنیت بیشتر می تواند به قلعه برود .
قلعه رفتن به دو روش اماکن پذیر است , قلعه رفتن از سمتی که با رخ دو خانه فاصله دارد یا قلعه رفتن از سمتی که با رخ دیگرش سه خانه فاصله دارد .

حالت اول را قلعه کوچک و حالت دوم را قلعه بزرگ می نامند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-ghaleh.gif

برای قلعه کوچک رفتن شاه از سمتی که با رخ خود دو خانه فاصله دارد اقدام به قلعه رفتن می نماید که برای اینکار دو خانه به سمت رخ خود حرکت کرده و رخ از روی شاه پریده و در طرف دیگر شاه می نشیند به عبارتی شاه از خانه ی e1 ( البته برای مهره سفید در شکل مقابل ) به خانه ی g1 رفته و رخ از خانه ی h1 به خانه ی f1 حرکت می کند .

قلعه کوچک رفتن یا بزرگ رفتن بستگی به موقعیت بازی دارد , اما در ابتدای بازی معمولا قلعه کوچک از استحکام نسبی بیشتری برخوردار است .

نوآموزان را تشویق کنید تا برای امنیت بیشتر شاه خود از قلعه رفتن هم استفاده نمیند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-ghaleh-kochik.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 20:19
در شکل مقابل هم با توجه به توضیحات بالا شاه سفید اقدام به قلعه بزرگ کرده است برای انجام قلعه بزرگ هم درست مانند قلعه کوچک شاه دو خانه به سمت قلعه ی خود حرکت کرده و رخ از بالای سرش به طرف دیگر شاه می رود یعنی در شکل مقابل شاه از خانه ی e1 به خانه c1 رفته و رخ از خانه ی a1 به خانه ی d1 می رود . (درست مانند شکل )

توجه :
1- در صورتی که شاه حرکت کرده باشد نمی تواند قلعه برود .
2- اگر شاه برای قلعه رفتن مجبور باشد از خانه ای که در معرض کیش دشمن قرار دارد عبور نماید , نمی تواند به قلعه برود .
3- رخ اگر تکان خورده باشد شاه نمی تواند به قلعه برود

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-ghaleh-bozorg.gif

کیش مات :

در نوشته های قل از کیش مات یاد کردیم حال زمان آن رسیده است تا یک نمونه کیش مات را باهم بررسی کنیم .
در شکل مقابل وزیر سفید در خانه e4 قرار دارد و با فیل خود که در خانه ی c2 قرار گرفته پشتیبانی می شود , حال این وزیر می تواند با حمله به مهره ی h7 سیاه و کشتن آن به شاه سیاه کیش دهد که چون شاه در مقابل این حمله قادر به انجام هیچکدام از روش های رفع کیش نمی باشد اصطلاحا کیش مات شده و بازی را باخته است .

تمرین : در پوزیسیون شکل زیر نوبت هرکدام از بازیکن ها که باشد بازی را می تواند کیش مات نماید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-kish-mat.gif

ادامه دارد...

admin
26-12-08, 20:33
آنپاسان :

در شکل زیر اگر سفید یک خانه به جلو حرکت کند توسط مهره ی سرباز سیاه گرفته می شود اما اگر دو خانه به جلو حرکت کند چطور ؟
در این حالت هم که به قانون آنپاسان مشهور است نیز سیاه قادر به گرفتن مهره ی سرباز حریف است .
این قانون که تنها در بار نخست به حریف اجازه می دهد تا از آن استفاده کند قانون آنپاسان نامیده می شود , به عبارتی تصور کنید سرباز سفید در این شکل دو خانه به جلو حرکت می کند و باعث بوجود آمدن شکل بعد می شود .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-anpasan1.gif

خوب سرباز سفید با دو حرکت به جلو در کنار سرباز سیاه قرا رگفته است حال نوبت سیاه است و سرباز سیاه می تواند با توجه به قانون آنپاسان مهره ی سرباز سفید را بگیرد و به خانه ای بنشیند که گویی سفید یک خانه به جلو حرکت کرده .
یعنی سیاه بعد از زدن مهره ی سفید در خانه ی e4 نمی نشیند بلکه در خانه ی e3 می نشیند گویی که سفید یک خانه به جلو آمده است .

حرکت آنپاسان برای نوآموزان گفته نشده است و در زمانی که نوآموزان بازی را کامل فرا گرفته و بر بازی مسلط شوند بهتراست گفته شود .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-anpasan2.gif

خوب در این شکل نتیجه ی گرفته شدن مهره ی سفید توسط سرباز سیاه نمایش داده شده است .

لازم به ذکر است که اگر سیاه در این حرکت آنپاسان نمی کرد , امتیاز آن را از دست می داد و دیگر در حرکت های دیگر قادر به انجام این حرکت نمی باشد

یادآوری :

ارتقا سرباز یا پیاده :
هر سربازی به آخرین خانه ی سطر صفحه برسد ارتقا یافته و می تواند به اختیار وزیر , رخ , اسب یا فیل گردد , برای مهره ی سیاه سطر آخر یعنی سطر اول و برای سفید آخرین سطر یعنی سطر هشتم .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-anpasan3.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 20:45
زمانی که دو بازیکن نیروی لازم برای مات کردن و شکست حریف را نداشته باشند بازی مساوی یا اصطلاحا پات می شود .

یکی از این حالات ماندن تنها دو شاه در بازی است که بازی خاتمه یافته و مساوی اعلام می گردد .

از حالات دیگر که منجر به مساوی یا پات می گردد حالات نمایش یافته در اشکال زیر است .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-pat1.gif

در این شکل هم بازی مساوی اعلام می گردد زیرا هیچ بازیکنی قادر به مات کردن حریف با دو اسب تنها نمی باشد .

1- با یک وزیر قادر به مات کردن هستیم .
2- با یک رخ قادر به مات کردن حریف هستیم.
3- با یک فیل و یک اسب قادر به مات کردن حریف هستیم .
نتیجه اینکه با یک رخ و ویا وزیر و هر مهره یدیگی قادر به مات کردن حریف هستیم مثل ( یک فیل و یک رخ ) ( یک رخ و یک اسب ) ( یک وزیر و یک اسب ) ( یک وزیر و یک فیل )

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-pat2.gif


در این شکل حالت پات اتفاق افتاده است حالت پات یکی از حالاتی است که منجر به مساوی شدن بازی می انجامد در حالت پات شاه بازیکنی که نوبت حرکت با اوست قادر به حرکت به هیچ خانه ای نمی باشد و در ضمن در معرض کیش هم قرار نگرفته است و همینطور مهره ی دیگری هم ندارد تا حرکت دهد و یا مهره های دیگرش هم قادر به حرکت نیستن ( مثل سربازی که خانه ی جلوییش بسته است ) و یا سواری که آچمز است و نمیتواند حرکت کند .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-pat3.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 20:54
در شکل زیر هم یکی از حالات پات را می بینید که شاه سفید قادر به حرکت نیست .

در این شکل شاه سفید به خانه ی f2 نمی تواند برود چون شاه در کنار شاه نمی تواند برود ( به عبارتی گویا با شاه حریف کیش است )

همچنین این شاه به خانه های f1 ,e2,d1 و d2 نمی تواند برود چون با وزیر حریف کیش می شود .

لازم است با چیندن پوزیسیون های مختلف مفهوم پات با مات برای نوآموز تشریح گردد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-pat4.gif

خوب در ادامه حمله ناپلئونی را باهم بررسی می کنیم .

admin
26-12-08, 21:07
حمله ناپلئونی :

حمله ای بسیار زیرکانه و زیبا که گفته می شود اولین بار توسط ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسوی انجام شده است در شطرنج به حمله ناپلئونی معروف و مشهور است که در آن بازیکن با چهار حرکت حریف خود را کیش مات می نماید .


فرض می کنیم حریف از حمله ناپلئونی آگاه نیست .

حرکت اول حمله ناپلئونی

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni1.gif

این چهار حرکت به این ترتیب است که با توجه به تصاویر می توانید آنها را بررسی نمایید .

1- سرباز جلوی شاه دو خانه به جلو
2- فیل شاه ( فیلی که کنار شاه است ) به خانه c4 می رود .
3- وزیر به خانه ی f3 می رود .
4- وزیر با زدن سرباز خانه ی f7 حریف را کیش و مات می نماید .

برای درک بهتر تصاویر را ببینید
( در این تصاویر فرض شده بازیکن سیاه در این دام می افتد و از حمله باخبر نیست )

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni2.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni3.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni4.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni5.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni6.gif

خوب در شکل زیرحمله ناپلئونی به نتیجه رسیده است و بازیکن با مهره ی سیاه مات شده است .

اما برای دفاع از این حمله می توان وزیر با برای پتیبانی از مهره سرباز در خطر خود وارد میدان نماییم . مانند تصویر زیر .

همینطور می توان از اسب کمک گرفته و مانعی بین وزیر سفید و مهره ی سربازمان ایجاد کنیم تا وزیر دشمن نتواند به سرباز ما حمله نماید .( تصویر زیر که اسب به حانه ی f6 آمده است را ببینید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni7.gif

ادامه دارد...

admin
26-12-08, 21:21
برای دفاع در این حمله می توان از اسب یا وزیر کمک گرفت , حرکت وزیر شاید کمی قوی تر به نظر برسد چرا که در صورت حرکت وزیر سفید به خانه ی h5 از اسب سیاه کاری در مقابل دفاع از خانه ی مورد تهدید f7 ساخته نیست .

دفاع با وزیر :

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni8.gif

و یا با اسب :

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni9.gif

در صورت رفتن وزیر به خانه h5 بهتر است با وزیر دفاع شود . ( شکل زیر را ببینید )

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-napeloni10.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 21:25
خوب امیدوارم خسته نشده باشید , سعی می کنم فایل پی دی اف این آموزش ها را هم جهت دانلود و استفاده ی شما عزیزان در پست اول همین تاپیک قرار بدم , تا راحت تر بتونید از آنها استفاده کنید , از اینکه پست ها کمی سنگین شدند ( به خاطر وجود عکس های زیاد من رو ببخشید , چاره ای نبود , هرچند با گذاشتن فایل پی دی اف آن برای دانلود شما خوبان مشکل قابل حل خواهد بود )

فعلا تا آپلود بقیه ی عکس ها بدرود

admin
26-12-08, 21:44
کیش دو طرفه :

گاهی اوقات با یک حرکت باعث می شویم که شاه حریف مقابل از دو طرف مورد حمله ی ما قرار گرفته و کیش شود که به آن کیش دو طرفه می گویند نمونه ی بسیار ساده ی آن در شکل مقابل به نمایش گذاشته شده است در این شکل اگر اسب سفید به خانه ی مشخص شده با کادر سیاه برود شاه سیاه را کیش می دهد همینطور این حرکت اسب باعث می شود که شاه سیاه از طرف رخ سفید هم مورد حمله واقع شده و در اصطلاح کیش شود .
به حالاتی مانند این شکل کیش دو طرفه می گویند و شاه حریف تنها بایستی با حرکت دادن شاه خود رفع کیش نماید و هیچ راه دیگری از راه های سه گانه ای که پیشتر گفته شد برای رفع کیش امکان پذیر نیست .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-kisheh-double.gif

آچمز :

به مهره ای که میان شاه و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و با حرکت آن کیش بشویم مهره ی آچمز گفته می شود .

در شکل زیر وزیر سفید آچمز شده است و نمی تواند حرکت کند باید از این ترفند استفاده کنیم و اجازه ی حرکت به مهره ی حریف را از دشمن بگیریم .
همچنین باید مراقب باید باشیم تا مهره هایمان توسط این ترفند از دست نروند , در شکل مقابل مهره ی با ارزش سفید ( وزیر ) توسط یک فیل بازیکن سیاه آچمز شده و هیچ راهی جز تعویض آن وجود ندارد .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-achmaz.gif

ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 21:58
مات با دو رخ :

برای مات کردن با دو رخ لازم است رخ ها از یکدیگر فاصله بگیرند و یکی در یک طرف و دیگری در طرف دیگر شاه مقابل قرار بگیرند و با کیش دادن به صورت سطر به سطر شاه حریف را مجبور کنند به آخرین سطر حرکت کند و در نهایت با کیش آخر او را در سر آخر مات می کنیم .
به عنوان نمونه در تصاویر زیر رخ سفید ابتدا به عرض هشتم رفته و با کیش دادن به شاه از ستونی که شاه در آن قرا رگفته اورا مجبور می کند تا یک سطر ( یا ستون ) به کنارتر برود و در نهایت با ادامه ی این روش شاه را در عرض یا ستون آخر مات می کنیم .

تصاویر زیر را ببینید .

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh1.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh2.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh3.gif

ادامه تصاویر در پست بعد ...

admin
26-12-08, 22:14
ادامه ی مات با دو رخ برای نو آموزان :

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh4.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh5.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh6.gif


ادامه دارد ...

admin
26-12-08, 23:51
http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh7.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh8.gif

http://gorbash.persiangig.com/image/chess/chess-level1/irangain-mat-2rokh9.gif

خوب این هم از آموزش مقدماتی شطرنج , به امید خدا اگر عمری باشه در اینده آموزش های متوسطه و پیشرفته از این بازی رو هم آماده می کنم و در بخش شطرنج در اختیار دوستان قرار می دم .

برای تمرین هم می توانید به تاپیک های :

نمونه مات های یک حرکتی در شطرنج برای تمرین (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=494)

نمونه مات های دو حرکتی در شطرنج برای تمرین (http://www.forum.irangain.com/showthread.php?t=495)

موفق باشید / بدرود